Toegankelijkheid bij Argenta

Eenvoudig en dichtbij

Digitale toegankelijkheid

Argenta wil als bank dicht bij zijn klanten staan en jou op een eenvoudige manier verderhelpen. Toegankelijkheid maakt daar een belangrijk deel van uit. We werken daarom ook aan onze digitale toegankelijkheid. Als houvast gebruiken we de toegankelijkheidsnormen van de 'Web Content Accessibility Guidelines' (WCAG). De Europese toegankelijkheidsrichtlijn of ‘Accessibility Act’ verwijst ook naar die WCAG-normen. De toegankelijkheidsrichtlijn is van kracht vanaf juni 2025.

  • We ondersteunen de toegankelijkheidsfuncties van je smartphone. Je kunt de Argenta-app bijvoorbeeld lezen in een groter lettertype, een schermlezer gebruiken of met stembediening werken.
  • We vervangen oudere schermen in de Argenta-app of Argenta Internetbankieren stelselmatig door nieuwe, toegankelijkere versies. In 2024 verbeterden we het startscherm, de overschrijvingen en het overzicht van je transacties.
  • Je kunt alle functies van de Argenta-app oefenen in een volwaardige demoversie zonder dat je echt verrichtingen doet. We zijn bijna de enige bank die dat doet.
    Download de Argenta-app en test de demo
  • Samen met een gespecialiseerd bedrijf controleren we of al onze digitale toepassingen aan de juiste toegankelijkheidsvereisten voldoen.

Altijd iemand dichtbij in je Argenta-kantoor en via de klantendienst

Overal waar het kan, geven we je de kans om je bankzaken digitaal te regelen. Maar dat is niet voor iedereen eenvoudig, en het is ook niet altijd wat je nodig hebt. Soms wil je gewoon iemand persoonlijk spreken, en je antwoord niet hoeven te zoeken in een FAQ of vragen aan een robot.

Eenvoudig communiceren, ook als het ingewikkeld is

Toegankelijk zijn betekent ook dat we eenvoudig en helder communiceren op maat van al onze klanten. Ook – vooral – wanneer het onderwerp complex is. Dat is een verplichting volgens de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn. Maar nog belangrijker? Eenvoud is cruciaal voor hoe we als bank het verschil willen maken. Wie de dingen écht begrijpt, kan ze ook eenvoudig uitleggen.

  • Sinds 2024 vragen we aan klanten hoe eenvoudig ze Argenta vinden in interviews. We tonen hen brieven of documenten en vragen welke onderdelen zij moeilijk vinden. Met hun feedback maken we onze communicatie nog duidelijker en begrijpelijker.
  • Het is niet altijd mogelijk om jargon helemaal te vermijden. Daarom introduceren we ‘Simpel gezegd’: een visuele manier om (op sociale media) moeilijke termen uit te leggen of een complexe boodschap samen te vatten. Op deze website vind je ook een financiële woordenlijst met zulke termen.
  • We willen dat elke Argenta-medewerker begrijpt hoe heldere communicatie werkt. Daarom leiden we collega’s in alle hoeken van de organisatie op om eenvoudig te communiceren met elkaar en met jou.