- Je taalkeuze wordt bewaard.
- Je kantoor wordt onthouden.
- Je sessie wordt beveiligd.
- Je krijgt de standaardversie van onze website te zien. De inhoud wordt niet aangepast aan jouw voorkeuren.
Phishing of fraude melden
⠀
Steeds vaker proberen oplichters klanten te misleiden via internet, sms of telefoon om hun bankgegevens of persoonlijke informatie te ontfutselen. Dat noemen we ‘phishing’.
Slachtoffer van fraude?
- Meld de fraude onmiddellijk bij Argenta. Bel onze fraudehelpdesk op het nummer 03 285 53 33 (24/7 bereikbaar) of bel je kantoorhouder.
- Blokkeer je kaart bij Card Stop via de Argenta-app of bel naar Card Stop (078 170 170) om je kaart te blokkeren.
Wat kun je zelf doen?
- Kijk na in Argenta Internetbankieren of er een nieuw toestel is geïnstalleerd (Instellingen > Digitaal bankieren). Klik op het vuilbakje om het nieuwe toestel te verwijderen.
- Kijk na in je Argenta-app:
- Zijn er nieuwe doorlopende betalingsopdrachten aangemaakt? Verwijder ze.
- Staan er nieuwe overschrijvingen in het overzicht van je verrichtingen onder 'Toekomst'? Klik op de overschrijving en daarna op het vuilbakje om ze te verwijderen.
- Neem in Argenta Internetbankieren een schermafdruk van alle betalingen die de fraudeurs hebben uitgevoerd.
- Laat een pv opmaken bij de politie en stuur dat zo snel mogelijk naar phishing@argenta.be. Voeg ook het phishingbericht toe waarop je hebt gereageerd.
Hoe weet je of je slachtoffer bent van phishing of fraude?
In deze gevallen kan er sprake zijn van phishing:
- Je bent ingegaan op een frauduleuze mail door op een link te klikken en enkele handelingen met je digipas te doen.
- Er is geld van je rekening gegaan zonder dat je hiervoor bewust opdracht gegeven hebt.
- Je hebt persoonlijke gegevens ingevoerd op een verdachte website.
- Je hebt persoonlijke gegevens via de telefoon doorgegeven aan een onbekende.
- Je smartphone is gestolen of je bent hem verloren.
Phishing herkennen en voorkomen
Wat is phishing? Hoe herken je het?