Tweedehands elektrische auto kopen? Hier moet je op letten

Laatst bijgewerkt: 31.01.2025 | 3minuten

Nieuwe elektrische auto’s blijven voorlopig duur. Maar er is goed nieuws. Elektrische auto’s bestaan ondertussen al een aantal jaren en de eerste leasingcontracten lopen af. Daardoor begint de tweedehandsmarkt te groeien. Wil je een tweedehands elektrische auto kopen? Dan zijn er een paar punten die je best goed checkt.

Wat is de staat van de batterij?

Het verval van de batterij van elektrische auto’s blijkt niet zo snel te gaan als oorspronkelijk verwacht werd. De batterij van een auto van 5 jaar oud heeft meestal nog meer dan 90 % van de startcapaciteit. Toch is de staat van de batterij een belangrijk aandachtspunt als je een tweedehands elektrische auto koopt.

Officieel testen

Je kunt de batterij officieel laten testen. Er zijn organisaties die dat tegen betaling doen, bijvoorbeeld DEKRA. Een batterijtest duurt ongeveer 15 minuten, kan op om het even welke locatie plaatsvinden en geeft een beeld van de resterende capaciteit van de batterij of de ‘State of Health’.

Garantie

Check hoeveel garantie er nog is op de batterij. Automerken geven gewoonlijk een garantie van 8 tot 10 jaar, 160.000 of 180.000 kilometer. Daalt de capaciteit van de batterij tijdens de garantieperiode onder de 70 %? Dan wordt de batterij gratis vervangen.

Actieradius

De actieradius is het aantal kilometers dat je kunt rijden met een volle batterij. Bij oudere elektrische auto’s is die meestal kleiner dan bij nieuwe modellen die vandaag op de markt komen. Doe zeker een testrit:

  1. Vraag vooraf aan de verkoper om de batterij helemaal op te laden.
  2. Rij een gemengd traject: bebouwde kom, snelweg en regionale wegen.
  3. Vergelijk nadien het aantal afgelegde kilometers met het aantal dat online of in het instructieboekje opgegeven werd toen de auto nog nieuw was.

Denk ook na over de trajecten die je zelf aflegt. Misschien is een kortere actieradius voor jou wel voldoende.

Hoe snel kun je de auto opladen?

De laadtijd en het type kabel zijn belangrijke aandachtspunten. Laad de auto zelf eens op na een proefrit:

  1. Laad de auto op en vergelijk de laadtijd met de laadtijd die opgegeven werd toen de auto nieuw was.
  2. Ga na of de auto geschikt is voor snelladen en test ook deze functie.
  3. Check of je de auto eventueel thuis kunt opladen met een driefasige aansluiting.

Hou ook rekening met het aantal keer dat je zelf zult moeten laden tijdens je trajecten en waar je dat vooral zult doen (onderweg, thuis, …).

Tip

Kijk zeker na of je de laadkabel meekrijgt wanneer je de auto ophaalt

Hoe is de auto gebruikt?

Vraag aan de verkoper hoe de auto gebruikt werd:

  • Hoe vaak laadde de verkoper de batterij op? (Hoe vaker dat gebeurde, hoe slechter voor de batterij.)
  • Reed de verkoper de batterij altijd helemaal leeg of tot onder de 20 %?
  • Laadde de verkoper de batterij altijd op tot meer dan 80 %?
  • Stond de auto buiten, bij hoge en lage temperaturen?
  • Was de batterij soms langere tijd helemaal leeg?
Is de auto gekeurd?

Check of de auto aangeboden werd op de technische keuring en wat daarvan het resultaat is. De keuring van een elektrische auto is verplicht. Daarvoor gelden dezelfde termijnen als voor andere auto’s. Ook de uitgevoerde controles zijn dezelfde als die voor andere auto’s, op de (overbodige) uitstoottest na.

De technische keuring van een elektrische auto is ook belangrijk omdat die zwaarder is en sportievere prestaties kan leveren, waardoor sommige onderdelen zwaarder belast worden (bijvoorbeeld de banden). 

Meer weten?

Let op, geld lenen kost ook geld.

*Kredietvorm: lening op afbetaling op basis van het Wetboek Economisch Recht Boek VII. Kredietgever: Argenta Spaarbank nv, Belgiëlei 49-53, 2018 Antwerpen, btw BE 0404 453 574, RPR Antwerpen, afdeling Antwerpen. Onder voorbehoud van aanvaarding door Argenta Spaarbank nv en wederzijds akkoord