Beheer zelf je kaarten

Snel zelf iets regelen? Je kunt veel bankzaken makkelijk én eenvoudig online regelen - waar en wanneer je wilt. 

Veelgestelde vragen

Hoe herken ik de nieuwe Debit Mastercard-debetkaart?

Je herkent de nieuwe debetkaart aan het woord ‘Debit’ en aan het Mastercard-logo op de voorzijde van de kaart. Boven het Mastercard-logo staat ook het Bancontact-logo. Het Maestro-logo is verdwenen.

Je vindt al je persoonlijke gegevens (zoals naam van de kaarthouder en het kaartnummer) op de achterzijde van de kaart. Ook is er een kleine inkeping aan de zijkant van de kaart. Zo herkennen klanten met een visuele beperking de kaart makkelijk. De inkeping geeft aan langs welke zijde de kaart in een betaalautomaat past. 

Kan ik de limiet van mijn Argenta-kredietkaart tijdelijk verhogen als ik op reis ben?

Dat hangt af van je pakket: 

  • Heb je een Green-pakket? Dan kun je de limiet niet tijdelijk verhogen. 
  • Heb je een Silver- of Gold-pakket? Dan kun je de limiet wel tijdelijk verhogen. 

Wil je geregeld je kredietkaartlimiet verhogen? Dan kies je best voor een uitgebreider pakket. Je kunt je kredietkaartlimiet niet aanpassen in de Argenta-app. Dat kan enkel alleen via je kantoor.

Waar zie je welke debetkaart aan je Argenta-app is gekoppeld?

  • Open de Argenta-app en meld je aan.
  • Klik rechts onderaan op ‘Meer’.
  • Scroll naar 'Instellingen app’.
  • Klik op ‘App info’.
  • Onderaan vind je het nummer van je gekoppelde debetkaart.

Moet ik mijn nieuwe Debit Mastercard-kaart zelf koppelen aan de Argenta-app of Argenta Internetbankieren als ik eerder al mijn Maestro-kaart koppelde?

We raden je aan om je Debit Mastercard-kaart zelf te koppelen aan de Argenta-app of Argenta Internetbankieren nadat je ze hebt ontvangen. Zo ben je zeker dat je nieuwe debetkaart goed is geïnstalleerd voor al je online betalingen. 

Wanneer krijg ik een Debit Mastercard kaart?

Sinds september 2023 vervangt Argenta zijn Maestro-debetkaarten gefaseerd door Debit Mastercard-debetkaarten voor al zijn particuliere klanten. Professionele klanten krijgen in de tweede helft van 2024 een professionele Debit Mastercard opgestuurd. De omschakeling naar Debit Mastercard geldt voor alle debetkaarten in alle betaalpakketten.

Wat is het verschil tussen de Debit Mastercard-kaart en de Maestro-kaart?

De Debit Mastercard-debetkaart biedt meer online en wereldwijd betaalgemak. Je kunt ze gebruiken voor alle betalingen in binnen- en buitenland (ook buiten Europa) en bij alle online aankopen waarbij Bancontact of Mastercard aanvaard wordt.  

Wat is het verschil tussen de Debit Mastercard-kaart en een kredietkaart?

  • De Debit Mastercard-kaart is geen kredietkaart. Betalingen met je Debit Mastercard-kaart gaan onmiddellijk van je betaalrekening. Ze worden dus niet gebundeld in een maandelijks afrekening zoals bij een kredietkaart. Op het moment dat je betaalt met je debetkaart moet er dus ook voldoende saldo op je betaalrekening staan. 
  • Reservaties met je Debit Mastercard-kaart (zoals een hotel- of autoreservatie tijdens je vakantie) worden meteen gereserveerd op je zichtrekening. Dat bedrag is dan tijdelijk niet beschikbaar om uit te geven.
  • Er zijn geen verzekeringen verbonden aan de Debit Mastercard-kaart.

Het is dus perfect mogelijk dat je een kredietkaart hebt en een nieuwe Debit Mastercard-debetkaart in de bus krijgt. De Debit Mastercard-kaart vervangt je oude Maestro-debetkaart. Ze verandert niets aan de werking van je kredietkaart: die blijft werken zoals voorheen. 

Hoeveel kost een Debit Mastercard-kaart?

Net als bij de Maestro-debetkaart zijn er geen extra kosten verbonden aan de Debit Mastercard-debetkaart. Ze maakt deel uit van je pakket. Je krijgt dus meer betaalcomfort zonder meerkost. Alleen voor betalingen of geldopnemingen in andere valuta wordt er een wisselkoerscommissie aangerekend (meer info vind je in de tarieflijst). 

Ik heb een nieuwe Debit Mastercard-debetkaart ontvangen. Hoe activeer ik deze kaart?

1.   Gebruik de kaart een eerste keer in België in een fysieke winkel of haal er in België geld mee af aan een bankautomaat.

2.   Daarna kun je ook online en contactloos betalen met je kaart. Bij je eerste contactloze betaling moet je eenmalig je pincode ingeven. 

Ik heb een nieuwe Debit Mastercard-debetkaart ontvangen. Hoe deactiveer ik mijn oude Maestro-debetkaart?

Zodra je nieuwe debetkaart geactiveerd is, wordt je oude Maestro-kaart automatisch onbruikbaar. Vernietig je oude debetkaart door de chip en de magneetstrook door te knippen.  

Ik ontving een nieuwe Debit Mastercard-debetkaart. Kan ik deze kaart weigeren of mijn oude Maestro-debetkaart behouden?

Het is niet mogelijk om je Maestro-debetkaart langer dan de vervaldatum te behouden. De omschakeling van Maestro naar Debit Mastercard is een verplichte wijziging die geldt voor alle banken die met Mastercard werken. Maestro-kaarten zullen op termijn uit omloop verdwijnen.

Ontdek alle voordelen van je nieuwe debetkaart 

Moet ik een nieuwe pincode kiezen voor mijn Debit Mastercard-kaart die mijn oude Maestro-debetkaart vervangt?

Als je een nieuwe Debit Mastercard-kaart ontvangt omdat je oude Maestro-debetkaart vervallen is, behoud je jouw huidige pincode. 

Heeft mijn debetkaart een cvc-code?

  • Maestro-debetkaarten hebben geen cvc-code. Vraagt een website toch naar de cvc-code van je Maestro-debetkaart? Geef dan 000 of 999 in om je betaling te bevestigen.
  • Debit Mastercard-kaarten hebben wel een cvc-code. Je vindt ze op de achterzijde van de kaart. 

Mijn Maestro-debetkaart is nog een tijdje geldig. Kan ik al een nieuwe Debit Mastercard-kaart aanvragen?

Je kunt op eigen initiatief al voor de vervaldag van je kaart een nieuwe debetkaart aanvragen:

  • Vraag je nieuwe kaart aan in de app via Meer > Kaarten beheren > Kaart vervangen.
  • Of neem contact op met je kantoor.  

Heeft mijn nieuwe Debit Mastercard-kaart een ander kaartnummer dan mijn oude Maestro-kaart?

Je nieuwe Debit Mastercard-kaart heeft een ander kaartnummer dan je oude Maestro-kaart. Heb je jouw vorige kaartnummer opgeslagen in bepaalde webshops? Dan moet je je nieuwe kaartnummer ingeven bij je eerstvolgende aankoop. 

Hoe kan ik de pincode van mijn nieuwe kaart kiezen?

Nadat je een nieuwe debet- of kredietkaart hebt aangevraagd, kun je kiezen tussen twee opties:

  • Pin via sms:
    je krijgt een sms met een activatiecode. Om je Debit Mastercard te ontvangen, moet je binnen acht dagen nadat je de sms hebt gekregen, bellen naar 0800 23 443 om je pincode te kiezen. Voor kredietkaarten is dit 0800 23 444. Binnen vier dagen nadat je je pincode hebt gekozen, sturen we jouw kaart op via de post. Lukte het niet om de pincode in te stellen aan de hand van de eerste sms? Wacht dan op de tweede sms. Als het met de tweede sms nog niet lukt, neem dan contact op met je kantoor of de hoofdzetel.  
    Opgelet: ben je in het buitenland wanneer je jouw pincode wilt instellen via je telefoon? Bel voor debetkaarten naar 00 32 2 788 73 83 (in plaats van 0800 23 443) en voor kredietkaarten naar 00 32 2 403 16 00 (in plaats van 0800 23 444). Dit zijn betalende nummers. Gratis 0800-nummers kunnen niet vanuit het buitenland bereikt worden. 
  • Pin via brief:
    je krijgt de pincode van je kaart in een aparte brief toegestuurd. Wanneer je ook je kaart ontvangen hebt, kun je die pincode aanpassen naar een pincode naar keuze via een bankautomaat van Argenta.

Hoe meld ik aan in Argenta Internetbankieren als er al een oud kaartnummer is ingevuld?

Ga naar Argenta Internetbankieren en volg deze stappen:

  1. Klik met je cursor rechts naast het laatste cijfer van je oude kaartnummer in het invulveld en verwijder alle cijfers in het invulveld.
  2. Vul het nieuwe kaartnummer in. Wanneer het groene vinkje verschijnt, kun je ‘Bewaar mijn kaartnummer’ aanvinken om je nieuwe kaartnummer op te slaan. Het nieuwe kaartnummer verschijnt bij je volgende aanmeldpoging automatisch bovenaan. 
  3. Volg de stappen op het scherm om aan te melden. 

Je oude kaartnummer blijft in de lijst met kaartnummers staan. Wil je het verwijderen? Klik dan op het invulveld en klik daarna op het rode vuilnisbakje naast het kaartnummer dat je wil verwijderen. 

Ik heb een huurwagen gereserveerd met mijn Debit Mastercard en nu kan ik niet meer over het volledige bedrag op mijn betaalrekening beschikken. Hoe komt dat?

Reservaties met je Debit Mastercard-kaart hebben een onmiddellijke impact op het beschikbare bedrag op je zichtrekening. Bijvoorbeeld als je jouw Debit Mastercard-kaart gebruikt om een hotelovernachting te reserveren of de waarborg voor een huurauto te betalen.

Ik heb een nieuwe Debit Mastercard-debetkaart ontvangen. Kan ik wereldwijd betalen met deze kaart?

Zodra je de kaart geactiveerd hebt kun je er wereldwijd mee betalen. Dat is standaard zo ingeschakeld. Je kunt de mogelijkheid om wereldwijd te betalen uitschakelen of bepaalde regio’s kiezen via de Argenta-app of je kantoor.

Mijn partner en ik hebben een gemeenschappelijke betaalrekening. Mijn partner heeft zijn Debit Mastercard-kaart al ontvangen maar ik nog niet. Is dat normaal?

Het is perfect mogelijk dat je partner al een Debit Mastercard-kaart kreeg en jij nog niet. De vervanging van Maestro-debetkaarten door Debit Mastercard-debetkaarten gebeurt in functie van de vervaldatum van de kaart en niet per rekening. Wil je al voor de vervaldatum van je huidige Maestro-debetkaart een nieuwe Debit Mastercard-kaart ontvangen? Dan kun je zelf vervroegd een Debit Mastercard-kaart aanvragen via de Argenta-app

Zijn de uitgavenlimieten van mijn nieuwe Debit Mastercard-kaart anders dan die van mijn oude Maestro-debetkaart?

Neen. De limieten van jouw Maestro-debetkaart worden automatisch overgenomen bij de overstap naar Debit Mastercard. 

Ben ik verplicht om een kredietkaart (Argenta-kredietkaart of Golden kredietkaart) te nemen binnen een pakket?

Neen, dit is niet verplicht.

De som van de getoonde saldi stemt niet overeen met de limiet van mijn kredietkaart in interbankieren. Hoe kan dat?

Het is mogelijk dat de som van de getoonde saldi niet overeenstemt met de limiet van de kaart als er nog andere kaarten aan dezelfde rekening hangen. Dat komt omdat in het ‘Gereserveerde saldo’ alleen rekening wordt gehouden met de reservering op die ene kaart en niet met de reserveringen op de andere kaarten die aan dezelfde rekening gekoppeld zijn. Dat verschil kan alleen voorkomen in de periode tussen de vijfde en de dertiende van de maand waarin de afrekening gebeurt wanneer het geld nog niet van de gekoppelde rekening gegaan is.

Om te weten welk saldo beschikbaar is, maak je de som van alle verrichtingen die vóór de vijfde van de maand werden uitgevoerd. Op het tabblad ‘Verrichtingen’ onder de kredietkaart vind je een overzicht van je verrichtingen.

Hoe activeer ik de contactloze betaalfunctie?

De eerste keer dat je contactloos betaalt moet je je pincode ingeven, ook al gaat het om een bedrag lager dan 50 euro. Vanaf dan is de functie geactiveerd. Als je dat niet doet en je je kaart zou verliezen, dan kunnen er sowieso geen contactloze verrichtingen mee gebeuren.

Hoe activeer ik mijn debetkaart voor betalingen op het internet via het internetbankieren?

Via Argenta Internetbankieren kun je nakijken of je je kaart kunt gebruiken voor betalingen op het internet. 

  1. Ga naar Dagelijks bankieren >  Mijn Kaarten.
  2. Duid de kredietkaart aan en klik op 'Kaartinstellingen'.
  3. Klik op het potloodje in het blok 'betalen op het internet'. Hier kun je kiezen om betalingen op het internet met deze kaart wel of niet toe te staan. 

Hoe activeer ik mijn kredietkaart voor betalingen op het internet via het internetbankieren?

Via Argenta Internetbankieren kun je nakijken of je de kaart kunt gebruiken voor betalingen op het internet.

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn kaarten.
  2. Duid de kredietkaart aan en klik op 'Kaartinstellingen'.
  3. Klik op het potloodje in het blok 'betalen op het internet'. Hier kun je kiezen om betalingen op het internet met deze kaart wel of niet toe te staan. 

Hoe activeer ik mijn kredietkaart voor gebruik in het buitenland via Argenta Internetbankieren?

Een kredietkaart kan standaard gebruikt worden voor betalingen in het buitenland. Via Argenta Internetbankieren kun je per regio instellen dat je kaart gedurende een bepaalde periode niet gebruikt mag worden. 

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn Kaarten.
  2. Duid de kredietkaart aan en klik op 'Kaartinstellingen'.
  3. Klik op het potloodje naast de regio die je wilt aanpassen. Nu kun je aanduiden of je het gebruik in die regio wel of niet wilt toelaten.

Hoe annuleer ik een reservatie op mijn kredietkaart?

Je kunt een reservatie op je kredietkaart niet zelf annuleren. De betreffende handelaar annuleert de reservatie nadat hij je betaling heeft ontvangen of als de verrichting niet doorgaat. Het gebeurt dus automatisch.

Wordt de reservatie niet automatisch geannuleerd? Neem dan contact op met de handelaar en vraag om de reservatie te annuleren. Lukt het niet via de handelaar? Bel naar Worldline (beheerder van alle kredietkaarten) op 02 205 85 85 en hou het nummer van je kredietkaart bij de hand. Je kunt Worldline bereiken van maandag tot zaterdag, telkens van 8 tot 20 uur.

Hoe kies ik via internetbankieren de manier waarop ik de uitgavenstaat van mijn kredietkaart ontvang: digitaal of per post?

Via Argenta Internetbankieren kun je nakijken hoe je uitgavenstaat wordt verzonden. 
  1. Ga naar Dagelijks bankieren >  Mijn kaarten.
  2. Duid de kredietkaart aan en klik op 'Limieten en uitgaven'.
  3. Onder de tab 'Verzendwijze uitgavenstaten' zie je hoe de uitgavenstaat wordt verzonden. Klik op het potloodje om de verzendwijze aan te passen. Je kunt ervoor kiezen om de uitgavenstaat digitaal of per post te ontvangen. 

De nieuwe verzendwijze is actief vanaf de volgende dag. Als je je bedenkt, kun je de verzendwijze dus pas de volgende dag opnieuw aanpassen.

Hoe koppel ik een nieuwe debetkaart aan de app als ik al geregistreerd ben in de Argenta-app?

Open de app, klik op de 3 puntjes onderaan en selecteer dan ‘nieuwe gebruiker registeren’. Je ontkoppelt op dat moment je oude debetkaart en je kunt opnieuw de registratie starten waarbij je een nieuwe debetkaart koppelt aan de app. 

Hoe moet ik een verrichting met mijn kaart betwisten?

Gaat het over een verrichting met je debetkaart?

  • Neem dan contact op met je kantoorhouder.

Gaat het over een verrichting met je kredietkaart?

Hoe moet ik mijn debetkaart activeren voor gebruik in het buitenland via de Argenta-app?

  1. Ga naar 'Mijn Kaarten'.
  2. Duid de debetkaart aan waarvoor je betalingen in het buitenland wilt activeren en klik rechts bovenaan op 'Kaartinstellingen'.
  3. Onder 'Gebruik in regio's' zie je alle regio's. Vink de regio aan die je wilt activeren.

Hoe moet ik mijn debetkaart activeren voor gebruik in het buitenland via internetbankieren?

Je kunt het gebruik van kaarten in het buitenland aanpassen voor je debetkaarten en kredietkaarten. Dat kan per regio. Een regio is een verzameling van een aantal landen.

Je doet dit als volgt:

  1. Ga naar ‘Mijn Kaarten’.
  2. Klik op de kaart waarvoor je de instellingen wilt aanpassen
  3. Ga naar tab ‘Kaartinstellingen’. Hier vind je ‘Gebruik in het buitenland’.
  4. Klik op het groene potloodicon naast de regio waarvoor je de kaart wilt activeren. Een pop-up verschijnt waarin je op ‘Toelaten’ kunt klikken om te activeren. Je kunt optioneel de datums ingeven vanaf en tot wanneer de kaart geactiveerd mag worden.
  5. Druk op ‘Bevestigen’.

Hoe pas ik de limiet van mijn debetkaart aan?

Hoe pas ik de limiet van mijn kredietkaart aan?

  • Je kunt de maandelijkse uitgavenlimiet van een Argenta-kredietkaart in het Silver-pakket tijdelijk verhogen via je kantoor of de klantendienst.
  • Je kunt de maandelijkse uitgavenlimiet van een Golden kredietkaart in het Gold-pakket tijdelijk of permanent verhogen via je kantoor of de klantendienst.

Tip: Wil je permanent een Argenta-kredietkaart met een hogere limiet? Vergelijk dan onze pakketten.  

Overzicht van de limieten binnen Argenta

Hoe stel ik de pincode in van mijn nieuwe debetkaart?

Er zijn 2 mogelijkheden om je pincode in te stellen:

a) Je hebt bij de aanvraag van je nieuwe debetkaart gekozen om je pincode via sms te ontvangen  

  1. Binnen de 48 uur ontvang je een sms van een 4-cijferig nummer dat start met een 8.
  2. Noteer de eenmalige code uit de sms zodat je deze bij de hand hebt.
  3. Bel naar het telefoonnummer 0800 23 443 uit de sms.
  4. Volg de stappen die je worden uitgelegd aan de telefoon.
    • Kies 1 voor Nederlands
    • Bevestig je gsmnummer met een # (indien je een Belgisch gsmnummer hebt, zal het gsmnummer starten met de landcode 32). Indien je belt vanuit een ander nummer, moet je zelf je gsmnummer invoeren.    
    • Geef de 8 cijfers van de eenmalige code in en bevestig met een #
    • Geef vervolgens 2 keer de eigen gekozen pincode in en bevestig met een #
  5. Nadat je de pincode ingevoerd en bevestigd hebt, zal je debetkaart worden aangemaakt en naar het door jou gekozen adres worden verstuurd.

b)  Je hebt bij de aanvraag van je nieuwe debetkaart gekozen om je pincode via brief te ontvangen

  1. Je krijgt de pincode van je debetkaart in een aparte brief toegestuurd.
  2. Wanneer je ook je debetkaart ontvangen hebt, kun je die pincode aanpassen naar een pincode naar keuze via een geldautomaat van Argenta.

Hoe stel ik de pincode in van mijn nieuwe kredietkaart?

Er zijn 2 mogelijkheden om je pincode in te stellen:

a) Je hebt bij de aanvraag van je nieuwe kredietkaart gekozen om je pincode via sms te ontvangen  

  1. Binnen de 48 uur ontvang je een sms van een 4-cijferig nummer dat start met een 8.
  2. Noteer de eenmalige code uit de sms zodat je deze bij de hand hebt.
  3. Bel naar het telefoonnummer 0800 23 444 uit de sms.
  4. Volg de stappen die je worden uitgelegd aan de telefoon.
    • Kies 1 voor Nederlands
    • Bevestig je gsmnummer met een # (indien je een Belgisch gsmnummer hebt, zal het gsmnummer starten met de landcode 32). Indien je belt vanuit een ander nummer, moet je zelf je gsmnummer invoeren.    
    • Geef de 8 cijfers van de eenmalige code in en bevestig met een #
    • Geef vervolgens 2 keer de eigen gekozen pincode in en bevestig met een #
  5. Nadat je de pincode ingevoerd en bevestigd hebt, zal je kredietkaart worden aangemaakt en naar het door jou gekozen adres worden verstuurd.

b)  Je hebt bij de aanvraag van je nieuwe kredietkaart gekozen om je pincode via brief te ontvangen

  1. Je krijgt de pincode van je kredietkaart in een aparte brief toegestuurd.
  2. Wanneer je ook je kredietkaart ontvangen hebt, kun je die pincode aanpassen naar een pincode naar keuze via een geldautomaat van Argenta.

Hoe stel ik in de Argenta-app in dat ik mijn kredietkaart kan gebruiken voor betalingen op het internet?

  1. Ga in de app naar 'Mijn kaarten'.
  2. Duid de kredietkaart aan waarvoor je betalingen op het internet wilt activeren. 
  3. Klik rechts bovenaan op 'Kaartinstellingen' en activeer 'Online betalen mogelijk'.
Als de functie ‘Online betalen mogelijk’ is geactiveerd, en het nog altijd niet lukt om te betalen op het internet, raden we je aan om eerst een betaling in een fysiek winkelpunt te doen. Nadien ben je zeker dat ook online aankopen mogelijk zijn.

Hoe vraag ik een nieuwe debetkaart aan na blokkering bij Card Stop via de Argenta-app?

Als je je debetkaart blokkeert bij Card Stop via de Argenta-app krijg je meteen de vraag of je je debetkaart wilt vervangen. Als je daarvoor kiest, kun je vervolgens het adres ingeven waarop je de nieuwe kaart wilt ontvangen. De kaart is nu aangevraagd en komt jouw richting uit.

Hoe weet ik dat mijn betaling niet per ongeluk tweemaal wordt gedebiteerd als ik twee keer mijn kaart tegen de terminal houd?

De contactloze technologie detecteert dubbele betalingen. Dezelfde transactie kan dus nooit per ongeluk tweemaal worden uitgevoerd.

Ik ben mijn pincode vergeten, wat moet ik doen?

Je kunt een nieuwe pincode aanvragen via je kantoorhouder, via de klantendienst, of in de Argenta-app, via 'Meer', 'Kaarten Beheren' en 'Nieuwe pincode aanvragen'.

Hoe vraag ik een nieuwe pincode voor mijn kaart aan?

Ik heb de sms met mijn pincode van mijn nieuwe debetkaart of kredietkaart niet ontvangen

De sms wordt verstuurd vanuit een 4-cijferig nummer dat begint met een 8. Controleer of je dergelijke nummers geblokkeerd hebt op je toestel, en deblokkeer ze indien dit het geval is.

Voor iOS

  • Ga naar Instellingen > Berichten en controleer of ‘Filter onbekende afzenders’ is aangevinkt. Indien dit is aangevinkt, ontvang je geen melding van een ontvangen bericht, tenzij het afkomstig is van een bekende afzender in de contactlijst.
  • Ga naar Instellingen > Berichten > Geblokkeerde contacten en bekijk of je bepaalde nummers of contactpersonen geblokkeerd hebt.

Voor Android

  • Open de sms-app. Kies vervolgens rechtsboven voor de drie puntjes > ‘Instellingen’ > ‘Nummers en spam blokkeren’ en druk op het minnetje naast het nummer dat je wilt deblokkeren. Dit heft de blokkade voor zowel oproepen als berichten op.

Ik heb mijn debetkaart nog niet ontvangen. Hoe komt dat?

Als je een nieuwe debetkaart hebt aangevraagd en gekozen hebt om je pincode via sms in te stellen, is het belangrijk dat je dat eerst doet. Binnen de 4 werkdagen nadat je je code hebt gekozen, sturen we je kaart op met de post. Het kan tot 10 werkdagen na je aanvraag duren tot je kaart bij jou in de brievenbus zit. Heb je de aanvraag op die manier gedaan of je pincode via brief aangevraagd, en zit je debetkaart na 10 werkdagen nog steeds niet in de bus? Neem dan contact op met je Argenta-kantoor of onze klantendienst om de status van je aanvraag te bekijken.

Ik heb mijn gsmnummer of de eenmalige code niet kunnen invoeren om mijn pincode van mijn nieuwe debetkaart of kredietkaart in te stellen.

Je hebt de cijfers 3 keer foutief ingevoerd, minder dan 8 cijfers ingevoerd of niet bevestigd met #. Er zal je worden gevraagd om opnieuw in te bellen en opnieuw te proberen.

Ik heb mijn nieuwe debetkaart of kredietkaart niet ontvangen.

Als je hebt gekozen om je pincode via sms te ontvangen is het belangrijk dat je je pincode instelt binnen de 7 dagen na het ontvangen van de eerste sms. Als je dit niet doet zal je kaartaanvraag geannuleerd worden en zal er dus geen kaart aangemaakt worden. Neem contact op met de Klantendienst om je kaart opnieuw aan te vragen.

Ik kan geen transacties in de Argenta-app bevestigen met mijn digipass en nieuwe debetkaart. Wat moet ik doen?

Het is mogelijk dat je oude debetkaart nog gekoppeld is aan je Argenta-app.
Ontkoppel eerst je oude debetkaart en koppel daarna je nieuwe aan de app.

Ik kan niet contactloos betalen met mijn kaart. Kan ik een kaart krijgen waarmee dat wel mogelijk is?

Wanneer je kaart vervalt, wordt ze automatisch vervangen door een contactloze kaart. Dat geldt zowel voor je debetkaart als voor je (Golden) kredietkaarten.

Gebruik je de Argenta-app? Dan kun je nog voor de vervaldag van je debetkaart een contactloze kaart aan te vragen.

Ik krijg de foutmelding ‘PIN blocked’ op mijn Argenta-digipas. Wat moet ik doen?

Als je drie keer na elkaar een foute pincode invoert op je Argenta-digipas, wordt je debetkaart geblokkeerd. Je kunt er dan ook geen andere verrichtingen meer mee doen.

Neem contact op met je Argenta-kantoor om je kaart te laten deblokkeren of bel naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 20.30 uur en zaterdag van 9 uur tot 12 uur). Doe de dag erna een verrichting met de juiste pincode aan een geldautomaat.

Ik krijg de foutmelding ‘Wrong Card’ als ik op M1 druk op mijn digipas. Hoe komt dat?

Je krijgt deze foutmelding in drie gevallen:

  • Je digipas is stuk. Probeer het met een andere digipas.
  • Je kaart zit niet correct in de digipas.
  • De chip op je kaart is onleesbaar. Je kaart is misschien beschadigd. Vraag een nieuwe kaart aan via de Argenta-app of via je Argenta-kantoor.

In welke landen kan ik mijn debetkaart gebruiken?

Je kunt je debetkaart in Europa gebruiken. Wil je je debetkaart ook buiten Europa gebruiken, dan kun je de instellingen wijzigen in de app of in het kantoor.

Let op: buiten Europa kan een debetkaart in winkels minder aanvaard worden dan een kredietkaart. Bekijk de lijst met landen per continent.

In welke landen kan ik mijn kredietkaart gebruiken?

Je kredietkaart kan je wereldwijd gebruiken. Bekijk de lijst met landen per continent.

Is mijn kaart geschikt om contactloos te betalen?

Kijk na of het symbool voor contactloos betalen (het NFC-logo) op je kaart staat:

Is dat het geval? Dan kun je contactloos betalen met je kaart.

Is dat niet het geval, dan kun je deze aanvragen via de Argenta-app, kantoor of de klantendienst.

Je kaart is geblokkeerd. Wat nu?

  • Vraag een nieuwe kaart aan. Als je je kaart hebt geblokkeerd via de Argenta-app, kun je in de app een nieuwe debet- of kredietkaart aanvragen.
  • Gebruik je je digipas en debetkaart om aan te melden in Argenta Internetbankieren? Met je geblokkeerde kaart kun je je niet meer aanmelden. Maakte je reeds gebruik van itsme® om je aan te melden? Dan kun je dit blijven doen. Ook de Argenta-app kun je nog gebruiken als je kaart geblokkeerd is.
  • Check altijd goed je verrichtingen als je een kaart geblokkeerd hebt. 
  • Als je je debetkaart blokkeert bij Card Stop via de Argenta-app krijg je meteen de vraag of je je debetkaart wilt vervangen. Als je daarvoor kiest, kun je vervolgens het adres ingeven waarop je de nieuwe kaart wilt ontvangen. De kaart is nu aangevraagd en komt jouw richting uit.

Kan iemand mijn geld stelen door een betaalterminal bij mijn kaart te houden?

Contactloos betalen is een eenvoudige, snelle en vooral volledig veilige technologie. Het scenario waarin een fraudeur geld zou stelen door een betaalterminal in de buurt van de kaart te houden, is om verschillende redenen onwaarschijnlijk:

  • De terminal moet zich binnen vier centimeter van de kaart bevinden om de transactie te kunnen uitvoeren. De dief moet dan wel heel dicht bij de kaarthouder staan.
  • Voor het bezit van een terminal is een registratie vereist. De fraudeur zou bij een frauduleuze transactie dus onmiddellijk geïdentificeerd worden.
  • Er zijn specifieke veiligheidsregels voor contactloos betalen. Voor aankopen van meer dan 50 euro en op regelmatige basis wordt je pincode gevraagd om je identiteit te controleren.
  • Je bent volledig beschermd als iemand ondanks alle veiligheidsmaatregelen je kaart op een frauduleuze manier gebruikt.

Kan ik een kredietkaart opzeggen?

Dat kan. Neem hiervoor contact op met je kantoorhouder.

Kan ik een uitgebreider pakket, kredietkaart of verhoogde kredietkaartlimiet aanvragen voor een betaalrekening met meer dan één titularis (gezamenlijke rekening) in de Argenta-app?

Neen, dat kan niet. Neem hiervoor contact op met je Argenta-kantoor.

Kan ik het nummer om mijn pincode van mijn nieuwe debetkaart of kredietkaart in te stellen vanuit het buitenland bellen?

Als je vanuit het buitenland je pincode wilt instellen, moet je naar een ander nummer bellen: 00 32 2 788 73 83 voor een debetkaart en 00 32 2 403 16 00 voor kredietkaart. Dit zijn betalende nummers. Gratis 0800-nummers kunnen niet vanuit het buitenland bereikt worden.

Kan ik inbellen vanuit een ander toestel dan mijn gsm om mijn pincode van mijn nieuwe debetkaart of kredietkaart in te stellen?

Ja, dit kan. Indien je belt vanuit een ander toestel, moet je zelf je gsmnummer invoeren.     

Kan ik mijn kredietkaart onmiddellijk gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen lukt dat onmiddellijk, maar om zeker te zijn dat je kaart in alle omstandigheden werkt, raden we je aan om eerst een transactie te doen in België.

Komt een kredietkaart van Argenta ook in aanmerking voor de gratis retourzending van Mastercard?

Mastercard kan de kosten van een retourzending van online aangekochte goederen vergoeden wanneer ze zijn betaald met een Mastercard kredietkaart. Dit is ook van toepassing voor de Argenta-kredietkaart en de Golden kredietkaart.

Op deze pagina kun je alle info raadplegen.  

Via deze pagina kun je zelf een verzoek tot terugbetaling indienen. Een verzoek indienen of vragen stellen over de status ervan is niet mogelijk via je Argenta-kantoor.

Mijn contactloze kaart is verloren of gestolen. Wat moet ik doen?

Zodra je kaart geblokkeerd is, zijn ook contactloze betalingen zonder of met pincode niet meer mogelijk.

Mijn debetkaart is defect, wat moet ik doen?

Als je debetkaart defect is, kun je een vervangkaart aanvragen via de Argenta-app. Klik op de desbetreffende kaart in het overzichtsscherm en daarna op de puntjes rechts bovenaan. Selecteer de optie ‘Kaart vervangen’ en geef de reden aan waarom je je kaart wilt vervangen. Als je ‘Mijn kaart is stuk’ kiest, zal er automatisch een vervangkaart opgestuurd worden. Je oude kaart blijft actief tot je de nieuwe kaart voor de eerste keer gebruikt. 

Moet ik betalen om geld af te halen aan een andere bankautomaat dan van Argenta?

Nee, Argenta kiest ervoor om dit gratis aan te bieden. Met je Argenta-debetkaart kun je kosteloos geld afhalen aan alle bankautomaten in België (ook aan bankautomaten van andere banken dan Argenta).

Moet ik mijn debetkaart eerst activeren voor ik ze kan gebruiken?

We raden je aan om je debetkaart eerst te gebruiken in een winkelpunt of bankautomaat. Nadien is je kaart volledig geactiveerd en kun je ze in alle omstandigheden gebruiken.

Vanaf wanneer kan ik de uitgavenstaat van mijn kredietkaart raadplegen in internetbankieren en wanneer gaat het bedrag van mijn rekening?

  • Op elke vierde dag van de maand sluiten wij de uitgavenperiode van je kredietkaart af.
  • Een paar dagen later kun je je uitgavenstaat online raadplegen of krijg je die via de post toegestuurd. Dat hangt af van de voorkeur die je hebt opgegeven in het internetbankieren.
  • Elke dertiende dag van de maand halen wij het bedrag dat je hebt uitgegeven van je rekening. Als de dertiende geen bankwerkdag is, gebeurt dat iets later.

Waar kan ik via Argenta Internetbankieren de limieten van mijn kaarten raadplegen?

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn kaarten.
  2. Selecteer de kaart waarvan je de limieten wilt weten.
  3. Ga naar de tab 'Limieten en uitgaven'. Daar vind je de limieten van deze kaart.

Waar vind ik de cvc-code op mijn kredietkaart?

Je vindt de cvc-code aan de achterkant van je kredietkaart. Het is een veiligheidscode die bestaat uit drie cijfers.

Waar vind ik de verrichtingen van mijn kredietkaart in internetbankieren?

De verrichtingen van je kredietkaart vind je onder het tabblad ‘Verrichtingen’ nadat je een kaart hebt geselecteerd.

Dit zijn de gegevens die je ziet:

  • Je uitgavenlimiet en saldo
  • De verrichtingen van de huidige periode
  • Onder ‘Vorige periodes’: de uitgavenstaat per voorgaande periode

Klik op ‘Ga terug’ om terug te gaan naar het overzicht van je kaarten. 

Waar vind ik het kaartnummer van mijn debetkaart?

Je kaartnummer vind je op je Argenta-debetkaart. Het is een uniek en persoonlijk nummer.

  • Heb je een Maestro-debetkaart? Dan begint je kaartnummer met 6703.
  • Heb je een Debit Mastercard-debetkaart? Dan begint je kaartnummer met 5247.

Je hebt je kaartnummer nodig bij de registratie- en activeringsprocedure in de Argenta-app.

Waar vind ik het kaartnummer van mijn kredietkaart?

Je kaartnummer vind je op je Argenta-kredietkaart. Het is een uniek en persoonlijk nummer. Het nummer van een standaard kredietkaart begint met 5256, en dat van een Golden kredietkaart met 5346.

Waarom staat de terugbetaling van een aankoop met mijn kredietkaart niet tussen de verrichtingen op mijn rekening in internetbankieren?

Terugbetalingen van aankopen die je deed met je kredietkaart (bv. bij een geannuleerde hotelovernachting) gebeuren niet op je rekening. Het bedrag wordt terugbetaald in de vorm van een tegoed op je kredietkaart. Je kunt deze terugbetalingen als volgt raadplegen:

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Rekeningen en Kaarten > Mijn kaarten.
  2. Selecteer de kredietkaart.
  3. Ga naar Verrichtingen > Uitgavenlimiet en saldo. Daar vind je de terugbetaling.

Wanneer ontvang ik een nieuwe kaart als mijn debetkaart bijna vervallen is?

Normaal ontvang je je nieuwe kaart tussen 1 tot 2 maanden voor de vervaldatum van je oude kaart.

Wat gebeurt er als ik een positief saldo overhoud op mijn kredietkaart?

Een positief saldo op je kredietkaart blijft op je kredietkaart staan. Betaal je daarna met je kredietkaart, dan worden je betalingen eerst afgetrokken van dat positief bedrag. Wil je het bedrag graag laten overschrijven op je betaalrekening? Bel naar Worldline op 02 205 85 85 of vul het formulier in op website van Worldline.

Wat is een cvc-code?

Een cvc-code (card verification code) of kaartverificatiecode is een code van drie of vier cijfers die wordt gebruikt om kaartbetalingen mee te verifiëren. Bijvoorbeeld als je iets online bestelt of reserveert. Het is mogelijk dat je de code moet invullen als je online betaalt. De cvc-code dient om fraude en misbruik tegen te gaan. Bij de meeste kaarten vind je de cvc-code op de achterzijde van de kaart.

Wat moet ik doen om contactloos te betalen?

  1. Zoek het symbool voor contactloos betalen op de betaalterminal en controleer of het te betalen bedrag op de display wordt weergegeven.
  2. Om te betalen hou je gewoon je kaart dichtbij het pictogram.
  3. Wacht op het visuele signaal of het geluidssignaal dat je betaling bevestigt. Klaar.

Wat zijn de limieten voor contactloos betalen?

  • Kleine bedragen van minder dan 50 euro kun je betalen zonder je pincode in te voeren.
  • Bij bedragen van meer dan 50 euro, moet je je pincode ingeven.
  • Wanneer je in totaal voor 100 euro betalingen hebt uitgevoerd zonder pincode, moet je de eerstvolgende betaling wel bevestigen met je pincode, ook al is het bedrag kleiner dan 50 euro. Vanaf dan kun je opnieuw betalen zonder pincode.

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van mijn debetkaart in het buitenland?

Bevind je je binnen de SEPA-zone?
Voor betalingen en geldopnames met de debetkaart in euro rekent Argenta geen kosten aan.
Voor betalingen en geldopnames met de debetkaart in een andere munt dan de euro, betaal je extra kosten en de geldende wisselkoersmarge.

Bevind je je buiten de SEPA-zone?
Dan zijn er altijd kosten verbonden aan het gebruik van je debetkaart daar.

De kosten vind je in de tarieflijst.

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van mijn kredietkaart in het buitenland?

Voor betalingen met de kredietkaart in winkels rekent Argenta geen kosten aan. Aan geldafhalingen met de kredietkaart zijn wel kosten verbonden.

Haal je cash geld af of betaal je in een andere munt dan de euro, dan is er ook een wisselkoerskost.

De kosten vind je in de tarieflijst.

Niet gevonden wat je zocht? Neem gerust contact met ons op.