- Je taalkeuze wordt bewaard.
- Je kantoor wordt onthouden.
- Je sessie wordt beveiligd.
- Je krijgt de standaardversie van onze website te zien. De inhoud wordt niet aangepast aan jouw voorkeuren.
Argenta gebruikt verschillende soorten cookies en gerelateerde technologieën om je websitebezoek aangenamer te maken. Door deze cookies te aanvaarden, kunnen we beter inspelen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kunt de cookie-instellingen altijd wijzigen en de gepersonaliseerde cookies weigeren. Wil je meer info over de verschillende soorten cookies? Klik op ‘Mijn cookies beheren’.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van www.argenta.be en internetbankieren.
Je gaat niet akkoord met deze cookies.
Je gaat akkoord met deze cookies.
Deze cookies verzamelen en meten gegevens over het gebruik van de website en internetbankieren en zorgen voor een meer persoonlijke en klantvriendelijke ervaring.
We analyseren informatie over de manier waarop onze website gebruikt wordt, zodat we onze website klantvriendelijker kunnen maken.
We tonen je gepersonaliseerde content via de reclamebanner op www.argenta.be en/of Argenta Internetbankieren. Daarnaast kan via www.argenta.be ook andere gepersonaliseerde content aangeboden worden op basis van bijvoorbeeld je surfgedrag of andere persoonlijke gegevens zoals je regio.
Je gaat niet akkoord met deze cookies.
Je gaat akkoord met deze cookies.
Deze cookies worden door externe sites (zoals sociale mediaplatformen en adverteerders) geplaatst met als doel gepersonaliseerde content en reclame aan te bieden. Deze cookies worden niet geplaatst op Argenta Internetbankieren, enkel op www.argenta.be.
Bepaalde rekeningen kun je via internetbankieren alleen raadplegen omdat bepaalde kenmerken van die rekeningen het niet toelaten om er verrichtingen op te doen.
Op deze rekeningen kun je geen verrichtingen doen:
Bij gereglementeerde spaarrekeningen zijn de toegelaten verrichtingen strikt vastgelegd. Ze verschillen voor gehuwden en wettelijk samenwonenden enerzijds en voor feitelijk samenwonenden en cotitularissen anderzijds.
Als je drie keer na elkaar een foute pincode invoert op je Argenta-digipas, wordt je debetkaart geblokkeerd. Je kunt er dan ook geen andere verrichtingen meer mee doen.
Neem contact op met je Argenta-kantoor om je kaart te laten deblokkeren of bel naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 20.30 uur en zaterdag van 9 uur tot 12 uur). Doe de dag erna een verrichting met de juiste pincode aan een geldautomaat.
Met een SEPA-domiciliëring geef jij als schuldenaar toestemming aan de schuldeiser (bijvoorbeeld een nutsbedrijf) om automatisch een bedrag van je rekening te debiteren. De bank van de schuldenaar beheert het domiciliëringsmandaat niet. Ze zorgt er alleen voor dat de rekening van de schuldenaar gedebiteerd wordt voor het bedrag dat de schuldeiser vraagt.
Het is mogelijk dat je internetbrowser (het programma waarmee je websites opent) pop-upvensters blokkeert. Om de pdf’s te openen, moet je browser pop-ups toelaten.
Je kunt een begunstigde aanpassen via het scherm ‘Begunstigden.
Je kunt een begunstigde rechtstreeks in de overschrijving aanmaken of via het scherm ‘Begunstigden’.
Je kunt bij het aanmaken van een nieuwe overschrijving de ingevoerde nieuwe begunstigde ook onmiddellijk opslaan voor toekomstig gebruik. Je ondertekent de gegevens van de nieuwe begunstigde samen met de overschrijving.
Ga naar Dagelijks bankieren > Begunstigden. Selecteer de begunstigde die je wilt verwijderen en klik op het rode vuilbakje.
Als je een memodatum ingevuld hebt of er niet genoeg geld op je rekening staat, dan wordt je overschrijving niet onmiddellijk verwerkt. Ze krijgt dan de status ‘In afwachting van verwerking’.
Als er niet genoeg geld op je rekening staat, proberen wij de overschrijving nog twee keer aan te bieden:
Raadpleeg de status van een overschrijving via het menu ‘Dagelijks bankieren’.
Ja, dat kan. Een domiciliëring of invordering is de automatische inning van een factuur. Domiciliëringen die al uitgevoerd zijn, kun je tot 8 weken nadien weigeren via Rekeningen > Verrichtingen > Detail van de verrichting > Invordering weigeren. Na 8 weken en binnen 13 maanden na de uitvoeringsdatum van de domiciliëringsopdracht kun je deze invordering betwisten via je kantoorhouder.
Je vindt ze ook in de Argenta-app
Je wordt vanaf nu expliciet op de hoogte gebracht als er een nieuwe versie van de gebruikersvoorwaarden voor het internetbankieren of het Algemeen Reglement der Verrichtingen beschikbaar is. Je krijgt hierover een pop-up meteen nadat je je hebt aangemeld.
Je bent vanaf nu verplicht om de gebruikersvoorwaarden voor het internetbankieren of het Algemeen Reglement der Verrichtingen expliciet goed te keuren. Zonder goedkeuring kun je niet verder.
Goedkeuren doe je zo:
Je krijgt deze foutmelding in drie gevallen:
Je kunt het gebruik van kaarten in het buitenland aanpassen voor je debetkaarten en kredietkaarten. Dat kan per regio. Een regio is een verzameling van een aantal landen.
Je doet dit als volgt:
Via Argenta Internetbankieren kun je nakijken of je je kaart kunt gebruiken voor betalingen op het internet.
Opgelet, de officiële naam waarop je rekening geregistreerd is, kun je niet aanpassen. Deze naamswijziging gaat alleen over de naam die in Argenta Internetbankieren en de Argenta-app bij je rekeningnummer verschijnt. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je verschillende rekeningen hebt die op dezelfde naam geregistreerd zijn.
Nee, daarvoor kun je terecht in je Argenta-kantoor.
Je ziet je eigen rekeningen en de rekeningen waarop je een volmacht hebt of waarvan je wettelijk vertegenwoordiger bent. Behalve als er een beperking voor internetbankieren op de rekening zit.
Dat kunnen deze rekeningen zijn:
Je effectenrekening, rekening Open Bewaring, termijnplaatsingen en pensioenspaarrekening vind je in het menu onder ‘Sparen en Beleggen’.
Ja. Je kunt een doorlopende betalingsopdracht uitvoeren naar een pensioenspaarrekening als begunstigde rekening. Ga daarvoor naar Sparen en Beleggen > Pensioenspaarrekening en maak een nieuw pensioenspaarplan aan.
In je internetbankieren zie je je eigen rekeningen en de rekeningen waarop je een volmacht hebt (behalve als er een beperking voor internetbankieren op zit) of waarvan je wettelijk vertegenwoordiger bent.
Ontbreekt er een rekening in je overzicht? Neem dan contact op met je Argenta-kantoor of bel naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 20.30 uur en zaterdag 9 uur tot 12 uur).
Als je een doorlopende betalingsopdracht registreert, gaat die pas de volgende werkdag in. De eerstvolgende uitvoeringsdatum is dus ten vroegste de volgende werkdag.
Je kunt een doorlopende betalingsopdracht niet meer aanpassen in Argenta Internetbankieren. In Argenta Internetbankieren kun je wel de doorlopende betalingsopdracht verwijderen en opnieuw aanmaken. Vroeger ingegeven betalingsopdrachten met een wekelijkse frequentie kun je natuurlijk wel blijven raadplegen.
Je kunt je doorlopende betalingsopdracht wel aanpassen in de Argenta-app, maar dan alleen voor de betalingsopdrachten met deze frequenties: maandelijks, tweemaandelijks, driemaandelijks, viermaandelijks, halfjaarlijks en jaarlijks.
Ja, een elektronisch rekeninguittreksel heeft dezelfde rechtsgeldigheid als een geprint rekeninguittreksel.
Meld je aan in Argenta Internetbankieren. Klik in het linkermenu op 'Mijn rekeninguittreksels'. Hier vind je de rekeninguittreksels van al je betaal-, spaar-, pensioenspaar- en effectenrekeningen:
Nee, het overzicht van je verrichtingen heeft niet dezelfde bewijswaarde als je rekeninguittreksels. In tegenstelling tot een overzicht van verrichtingen zijn uittreksels altijd genummerd. Bovendien gaat je overzicht beperkt terug in de tijd en wordt niet alle informatie die op een rekeninguittreksel staat daarin opgenomen (vb. wijzigingen tarieflijst). Bij een concreet geschil vormt een rekeninguittreksel daarom het beste betaalbewijs.
Via Argenta Internetbankieren kun je eender wanneer gratis je rekeninguittreksels tot 30 november 2015 digitaal opvragen.
Rekeninguittreksels van 30 november 2015 tot nu | Rekeninguittreksels van voor 30 november 2015 | |
Digitaal | Gratis via Argenta Internetbankieren | Tegen betaling op te vragen in je Argenta-kantoor |
Op papier | Tegen betaling op te vragen in je Argenta-kantoor |
Nee, het is niet nodig om je rekeninguittreksels op papier te bewaren.
Tip: Download je rekeninguittreksels via Argenta Internetbankieren via 'Mijn rekeninguittreksels' en sla ze op je computer op in plaats van ze af te drukken. Een besparing voor jou en goed voor het milieu.
Deze foutmelding wijst erop dat je een foute response code hebt ingegeven. Hoe dat kan?
Herhaal in alle gevallen de hele aanmeldprocedure zoals die op je scherm staat.
Als je vijf keer na elkaar een foute response code ingeeft, blokkeren wij om veiligheidsredenen de toegang tot het internetbankieren. Om die te laten deblokkeren, bel je naar je Argenta-kantoor of naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 20.30 uur en zaterdag van 9 uur tot 12 uur).
Kijk na of je tablet voldoet aan de systeemvereisten van Argenta Internetbankieren.
Je kunt ook de Argenta-app gebruiken. Die is beschikbaar voor smartphone en tablet.
Surf naar www.argenta.be. Klik in de rechterbovenhoek op ‘Aanmelden’ om de aanmeldpagina te openen.
Als je bent aangemeld in Argenta Internetbankieren, zie je rechts bovenaan op je scherm ‘Mijn Argenta / Afmelden’ staan. Via het pijltje ernaast kun je je instellingen beheren, je taal wijzigen en je afmelden.
De aanmeldpagina is om veiligheidsredenen maar een beperkte tijd geldig. Als je te lang wacht, krijg je deze foutmelding wanneer je je probeert aan te melden. Heropen de aanmeldpagina en meld je opnieuw aan volgens de gebruikelijke procedure.
Deze boodschap kan ook wijzen op een probleem met de aanvaarding van cookies van je browser. Blijft het probleem zich voordoen? Verwijder dan de tijdelijke internetbestanden en cookies via de opties van je browser.
Geraakt het probleem niet opgelost? Bel naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 20.30 uur en zaterdag van 9 uur tot 12 uur).
Een kredietkaart kan standaard gebruikt worden voor betalingen in het buitenland. Via Argenta Internetbankieren kun je per regio instellen dat je kaart gedurende een bepaalde periode niet gebruikt mag worden.
Het is mogelijk dat de som van de getoonde saldi niet overeenstemt met de limiet van de kaart als er nog andere kaarten aan dezelfde rekening hangen. Dat komt omdat in het ‘Gereserveerde saldo’ alleen rekening wordt gehouden met de reservering op die ene kaart en niet met de reserveringen op de andere kaarten die aan dezelfde rekening gekoppeld zijn. Dat verschil kan alleen voorkomen in de periode tussen de vijfde en de dertiende van de maand waarin de afrekening gebeurt wanneer het geld nog niet van de gekoppelde rekening gegaan is.
Om te weten welk saldo beschikbaar is, maak je de som van alle verrichtingen die vóór de vijfde van de maand werden uitgevoerd. Op het tabblad ‘Verrichtingen’ onder de kredietkaart vind je een overzicht van je verrichtingen.
Via Argenta Internetbankieren kun je nakijken of je de kaart kunt gebruiken voor betalingen op het internet.
De verrichtingen van je kredietkaart vind je onder het tabblad ‘Verrichtingen’ nadat je een kaart hebt geselecteerd.
Dit zijn de gegevens die je ziet:
Klik op ‘Ga terug’ om terug te gaan naar het overzicht van je kaarten.
De nieuwe verzendwijze is actief vanaf de volgende dag. Als je je bedenkt, kun je de verzendwijze dus pas de volgende dag opnieuw aanpassen.
Terugbetalingen van aankopen die je deed met je kredietkaart (bv. bij een geannuleerde hotelovernachting) gebeuren niet op je rekening. Het bedrag wordt terugbetaald in de vorm van een tegoed op je kredietkaart. Je kunt deze terugbetalingen als volgt raadplegen:
Lukt dit niet? Contacteer je kantoor of onze klantendienst, we helpen je graag verder.
Ga naar het menu Sparen en Beleggen > Pensioenspaarrekening voor het overzicht van je pensioenspaarrekening.
Wanneer je je keuze correct hebt doorgegeven omtrent het keuzedividend, is ze niet langer zichtbaar via het beleggingsplatform. Wanneer je dus niet meer zeker bent wat je hebt doorgegeven, neem je best contact op met onze klantendienst via telefoon of ons formulier. Zij kunnen voor jou navragen wat je keuze was. Ook wanneer je je keuze wilt wijzigen, ga je via deze weg.
Wanneer je op het beleggingsplatform zit, kun je zelf orders ingeven.
Dat doe je door eerst te klikken op ‘Nieuw order’.
Je krijgt dan dit scherm te zien:
Het is belangrijk om bij de keuzefilter ‘Producttype’ het juiste effect te selecteren. Als je een fonds wil aankopen, selecteer je Fondsen. De zoekknop zal pas donkergroen kleuren als er een producttype is geselecteerd.
Je kunt hier dus het gewenste effect op verschillende manieren opzoeken.
Doorgaans worden producten geselecteerd op basis van de ISIN-code. Dat is een unieke code waarmee aandelen, obligaties en fondsen geïdentificeerd kunnen worden.
Wil je weten welke ISIN-code een product heeft? Dan kun je dat opzoeken ofwel op het internet of op het beleggingsplatform. Onder ‘Productaanbod’ vind je alle fondsen die ook via ons kantorennet verkocht worden.
Wanneer je een fonds wilt aankopen, geef je de ISIN-code in en klik je daarop door. Vervolgens krijg je enkele belangrijke informatiedocumenten te zien. Het is belangrijk dat je die doorneemt. Die informatie geeft je namelijk een duidelijk zicht op de spreidingen binnen het fonds. Waarin belegt het fonds? Welke regio’s, thema’s, … Je moet deze pagina helemaal doorscrollen vooraleer je op ‘Volgende’ kunt klikken.
Daarna kom je uit op dit scherm:
Hier geef je in hoeveel eenheden je wilt. Het is voor fondsen niet nodig in volledige eenheden aan te kopen. Je kunt ook een fractie van een deelbewijs aankopen. Zo kun je ongeveer uitrekenen hoeveel eenheden je moet aankopen om tot een bepaald bedrag te komen.
Je vinkt daarna ook nog de twee vinkjes onderaan aan en zo kun je verder gaan. Het order is nu ingegeven.
Om fondsen uit je beleggingsportefeuille te verkopen, ga je binnen het beleggingsplatform naar het overzicht van je portefeuille. Dat doe je door te klikken op ‘Effecten in portefeuille’.
Hier zie je achter elk product een knop ‘Verkoop’ staan. Via deze knop kun je je producten makkelijk en snel verkopen.
Je kunt ervoor kiezen om al je deelbewijzen te verkopen of slechts een deel. Ook kun je in fracties werken en dus uitrekenen hoeveel deelbewijzen je ongeveer moet verkopen wanneer je een bepaald bedrag wilt vrijmaken.
Met transacties gaan kosten gepaard. Zo betaal je bij de aankoop van fondsen instapkosten en bij een verkoop mogelijks beurstaksen. Wanneer je op voorhand een goed idee wilt hebben van wat deze kosten juist inhouden en de grootte ervan, kun je een simulatie doen via het beleggingsplatform.
Hiervoor ga je eerst naar ‘Simulatie’.
Daar kan je dan de ISIN-code ingeven van het product waarvoor je een simulatie wilt. Je kunt dan op dat product doorklikken tot je kunt aangeven wat voor transactie je wilt doen en voor hoeveel eenheden.
Deze simulatie kun je ook maken voor aandelen en obligaties.
Wanneer je verkoop verwerkt is, zal het geld terechtkomen op de cashpositie van de effectenrekening waaruit je verkocht hebt. Je moet dus het geld nog overzetten van de cashpositie naar je betaal- of spaarrekening.
Dat kun je doen door naar je effectenrekening te gaan en ze open te klikken. Bij details krijg je dan het volgende scherm:
Wanneer je hier klikt op ‘Geldopname’ kun je het geld van je cashpositie afhalen. Hier vul je dan verder in waarnaar het geld overschreven mag worden en hoeveel.
Op uitbetalingen van dividenden betaal je een roerende voorheffing. Die wordt automatisch afgehouden en je ziet ze dus niet van je gewone betaalrekening afgaan. Je kunt je betaalde roerende voorheffingen wel vinden op je rekeninguittreksels.
Je rekeninguittreksels vind je onder de knop ‘Mijn rekeninguittreksels’ op de landingspagina van het internetbankieren.
Wanneer je inlogt op internetbankieren krijg je links op je scherm een kolom met alle diensten binnen Argenta.
Hier klik je op ‘Sparen en beleggen’.
Wanneer je al een effectenrekening hebt, krijg je dit scherm te zien:
Je klikt hier bij ‘Effectenrekeningen’ op ‘Bekijk mijn producten’.
Let op: als je op het beleggingsplatform van Argenta wilt geraken, is het belangrijk dat je al een effectenrekening hebt. Wanneer je nog geen effectenrekening hebt, moet je eerst langsgaan bij je kantoor om er een te openen.
Op dit scherm zie je al je effectenrekeningen. Wanneer je doorklikt op een effectenrekening, krijg je daarvan alle details, namelijk;
Via de totale waarde van de effecten kun je doorgaan naar het beleggingsplatform.
Om te kunnen beleggen, moet er uiteraard geld beschikbaar zijn. Het geld dat belegd kan worden noemen we de cashpositie. Dit is het geld dat ‘vrij’ staat op de effectenrekening.
Om ervoor te zorgen dat er geld op de cashpositie komt, kun je een overschrijving doen. Deze overschrijving doe je vanuit de gewenste rekening naar de gewenste effectenrekening. Het geld dat je dan overschrijft, is het geld dat je kunt beleggen.
Wanneer je geld naar je cashpositie hebt overschreven, kun je het order invoeren. Je moet nog altijd de belegging zelf uitvoeren. Dat gaat niet automatisch.
Wanneer je het voorbije jaar roerende voorheffing op je dividend of coupon hebt betaald, moet je dat vaak aangeven in je personenbelasting. De afrekening van je coupon(s) vind je terug op het beleggingsplatform.
Je gaat daarvoor binnen het beleggingsplatform naar ‘Effectenbewegingen’. Hier vind je alle transacties die gebeurd zijn op die effectenrekening. Het gaat hier om transfers, coupons, terugbetalingen, aan- en verkopen, …
Je kunt ervoor kiezen gericht te zoeken per product, of je kunt alle invulvelden van de filter blanco laten. Als je ze blanco laat, krijg je een volledige lijst met bewegingen.
Wanneer je op het beleggingsplatform zit, kun je zelf orders ingeven. Dat doe je door eerst te klikken op ‘Nieuw order’.
Je krijgt dan dit scherm:
Je kunt hier dus het gewenste effect op verschillende manieren opzoeken.
Doorgaans worden producten geselecteerd op basis van de ISIN-code. Dat is een unieke code waarmee aandelen, obligaties en fondsen geïdentificeerd kunnen worden.
Wil je weten welke ISIN-code een product heeft? Dan kun je dat opzoeken ofwel op het internet of op het beleggingsplatform. Een aandeel of obligatie kun je opzoeken onder een geselecteerde ‘Markt’ of ook via het internet.
Wanneer je een markt hebt aangeduid, krijg je een lijst met de verhandelbare effecten op die markt die ondersteund wordt door Argenta .
Als je een aandeel hebt aangeduid, krijgt je een kader waarin je kan ingeven hoeveel eenheden je wilt aankopen, wat je limiet is en wat je stop-loss en hoe lang die geldig is. Het ingeven van een limiet of stop-loss is niet verplicht. Bij obligaties geef je ‘nominaal’ in. Dat wil zeggen dat je het bedrag opgeeft dat je wilt aankopen. Er wordt hier niet gehandeld in eenheden.
Limiet: De hoogste prijs waartegen je een aandeel/obligatie wilt aankopen. Wanneer je transactie wordt doorgevoerd, is de prijs alweer veranderd tegen wanneer je ze hebt ingegeven. Als de prijs dan hoger is dan je opgegeven limiet, zal de transactie niet doorgaan. De transactie zal pas doorgaan, de eerstvolgende keer dat de koers onder je limiet gaat.
Stop-loss: deze is optioneel. Dit is een drempelbedrag dat bij overschrijding een transactie in werking zet. Een stop-loss is bij aankoop altijd hoger dan de huidige koers. Bij je stop-loss zeg je dan eigenlijk dat er pas een aankoop geregistreerd mag worden vanaf het moment dat het bedrag van de stop-loss bereikt wordt.
De ruimte tussen de limiet en stop-loss is de ruimte waartussen aankooptransacties kunnen plaatsvinden.
Je kan kiezen voor ‘Best Execution’. Dat wil zeggen dat de beste koers en kost worden gezocht om de transactie uit te voeren.
Om aandelen of obligaties uit je beleggingsportefeuille te verkopen, ga je binnen het beleggingsplatform naar het overzicht van je portefeuille. Dat doe je door te klikken op ‘Effecten in portefeuille’.
Hier zie je achter elk product een knop ‘Verkoop’ staan. Via deze knop kun je je producten makkelijk en snel verkopen.
Hier geldt hetzelfde principe als bij de aankoop van aandelen en obligaties producten. Ook hier kun je aangeven welke aantallen je wilt verkopen waarbij er gebruik kan gemaakt worden van een stoplossorder. Door middel van een stoplossorder kun je je verlies beperken. Via het stoplossorder geef je namelijk aan wat voor jou de minimumwaarde van het aandeel / de obligatie moet zijn om in portefeuille te behouden. Wanneer het product dan onder deze grens duikt, zal het automatisch verkocht worden.
Om je keuzedividend (of je je dividend in cash of in extra aandelen wil ontvangen) door te geven, moet je eerst naar het beleggingsplatform gaan. Eens je op het beleggingsplatform bent, ga je in de linker kolom naar ‘Verrichtingen op effecten’.
Wanneer je niet tijdig een keuze doorgeeft, zal het dividend in cash uitbetaald worden.
Wanneer je ervoor kiest je dividend in aandelen te verkrijgen, zal het aantal aandelen dat je ontvangt, afhankelijk zijn van het aantal aandelen dat je nu al bezit. Je moet namelijk vaak al een minimumaantal aan aandelen bezitten alvorens in aanmerking te komen. Elk veelvoud van dit minimumaantal geeft dan recht op een aandeel. Als er een restwaarde is, moet je dit toewijzen aan cash.
Argenta vindt het essentieel dat je een belegging voor je minderjarig kind bespreekt met een relatiebeheerder. Zo kun je samen bepalen welke belegging het meest aansluit bij jouw wensen, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen.
Wil je toch beleggen via de Argenta-app of Argenta Internetbankieren? Hou dan rekening met deze vuistregels:
De BIC van Argenta is ARSPBE22.
BIC (Bank Identifier Code) is de identificatiecode van de bank. Elke bank heeft zijn eigen code en die bestaat uit 8 of 11 karakters. De BIC van Argenta is ARSPBE22. De BIC wordt achterliggend automatisch aangevuld als je het IBAN invult.
IBAN (International Bank Account Number) is het internationale rekeningnummer. In België bestaat dat uit 16 tekens: 2 letters voor de landcode (BE), 2 controlecijfers en de 12 cijfers van het nationale rekeningnummer. In internetbankieren worden al je rekeningen in IBAN-formaat getoond onder ‘Mijn rekeningen’. Ook op je rekeningrekeninguittreksels vind je je IBAN.
Je kunt naar alle Sepa-landen overschrijven met je Argenta-rekening. Je hebt daarvoor het IBAN-nummer van de begunstigde nodig. Het is niet mogelijk om door Argenta een overschrijving te laten uitvoeren naar een land buiten de Sepa-zone.
De volledige landenlijst staat op de website van de European Payments Council.
Ja, je overschrijving bevestigen met een sms-code is veilig. De code wordt altijd verstuurd door het nummer 8876 naar jouw gsm-nummer en ze bevat altijd 6 cijfers. Fraudeurs hebben geen toegang tot je gsm-nummer. Zij kunnen de transactie dus niet bevestigen en als de transactie niet bevestigd wordt, wordt ze niet uitgevoerd.
Geef nooit een sms-code door. Een Argenta-medewerker zal nooit naar die code vragen.
Je moet de code ingeven in Argenta Internetbankieren of de Argenta-app om je overschrijving te bevestigen. Geef nooit een sms-code door. Een Argenta-medewerker zal nooit naar die code vragen.
Bij elke overschrijving moet je het rekeningnummer kiezen waarvan je wilt overschrijven. Bij elke nieuwe overschrijving kom je terug op je eerste rekeningnummer. Controleer dus bij elke nieuwe overschrijving het rekeningnummer waarvan je wilt overschrijven.
Je krijgt deze sms omdat we bij Argenta een nieuwe fraudetool gebruiken om phishing tegen te gaan. De transactie die je in het internetbankieren of de app deed, werd door onze fraudetool aangeduid als een transactie met een verhoogd risico op fraude. Bij zulke transacties vragen we om de transactie te bevestigen met een sms-code. Daarom kreeg je een sms met een code.
Nee, instant overschrijven kan alleen in de Argenta-app.
Ja, dat kan. Maar let op: je kunt geen gelden ontvangen van landen, personen of entiteiten die op de sanctielijst staan. Meer informatie over financiële sancties vind je op de website van de FOD Financiën.
Transacties vanuit een rekening in Rusland of Wit-Rusland naar een Argenta-rekening zijn momenteel niet mogelijk.
Bij Argenta kun je niet overschrijven naar een niet-SEPA-land.
Een SEPA-overschrijving is een overschrijving in euro, waarbij gebruik wordt gemaakt van het IBAN-nummer (International Bank Account Number) van de betaler en de begunstigde. De begunstigde rekening van de Europese overschrijving kan zowel een Belgische rekening zijn als een buitenlandse rekening gelegen binnen de SEPA-zone.
Een SEPA-overschrijving neemt maximaal drie bankwerkdagen in beslag:
Sinds enkele jaren bestaat er naast de ‘gewone’ SEPA-overschrijving ook de instantoverschrijving.
Met een instantoverschrijving staat het bedrag veel sneller op de rekening van de begunstigde.
Om een bedrag hoger dan 25.000 euro over te schrijven moet je je overschrijvingslimiet tijdelijk laten verhogen. Neem hiervoor contact op met je kantoor of met de klantendienst.
Voor overschrijvingen lager dan 25.000 euro kun je, indien nodig, zelf je limiet tijdelijk verhogen via de Argenta-app of Argenta Internetbankieren.